Efektywna nauka-jakim typem jesteś? – I LO im. St. Dubois w Koszalinie

Efektywna nauka-jakim typem jesteś?

Ten artykuł był opublikowany na archiwalnej stronie redakcji „Tytułu”. Podczas integracji starego portalu z witryną www.liceumdubois.pl mogły wystąpić błędy. Przepraszamy za ewentualne problemy z odczytaniem prezentowanych treści.

Potrzebujesz małej pomocy w nauce? Nowy semestr otwiera przed Tobą nowe możliwości. Możesz poprawić swoje oceny i zawalczyć o czerwony pasek albo rozpocząć intensywne przygotowania do matury. Aby to osiągnąć, musisz wiedzieć, jak się uczyć.

Nie każdy uczy się tak samo

Być może obiło Ci się o uszy określenie ,,wzrokowiec” lub ,,słuchowiec”, ale czy wiedziałeś, że istnieje również kinestetyk lub typy mieszane? Co najważniejsze, czy jesteś świadom tego, jakim typem jesteś?

Weź kartkę papieru lub dyktafon i odpowiedz na poniższe pytania. Zasłoń odpowiedzi, aby nie kusiło Cię, by do nich zaglądać.

1. Jaką mam postawę podczas lekcji, gdy jestem skupiony/skupiona?

a) Słucham uważnie nauczyciela, ale raczej na niego nie patrzę. Czasem zamykam oczy, by lepiej skupić się na słowach profesora.

b) Uważnie patrzę na nauczyciela lub tablicę.

c) Siadam jak najwygodniej i często obracam w dłoniach długopis lub inne przedmioty z piórnika.

2. Jakie jest Twoje pismo?

a) bardzo staranne i czytelne

b) niedbałe i niewyraźne, wiele osób mówi mi, że bazgrzę

c) raczej czytelne.

3. Kiedy spotykasz drugi raz poznaną niedawno osobę…

a) nie mam problemów z przypomnieniem sobie jej imienia, ale miewam problemy z zapamiętam twarzy

b) doskonale pamiętam jej twarz, ale zwykle nie mogę sobie przypomnieć jej imienia.

c) pamiętam nasze poprzednie spotkanie, ale z imieniem i/lub twarzą poznanej osoby mam już problem.

4. Gdy masz przed sobą wizję trudnego zadania…

a) wolę spytać kogoś o radę, nim do niego przystąpię

b) od razu się do niego zabieram. Najlepiej jest uczyć się na własnych błędach.

c) najpierw starannie się do niego przygotowuję i dużo czytam na jego temat.

5. Gdybyś musiał nauczyć się na pamięć tekstu roli do przedstawienia…

a) podczas nauki wykonywałbym jednocześnie odpowiednie gesty i starał się wyobrazić sobie, że już stoję na scenie.

b) nagrałbym siebie czytającego swoją rolę na dyktafon i słuchałbym w wolnym czasie

c) wziąłbym tekst do ręki i wielokrotnie powtarzałbym go w myślach.

 

Oto odpowiedzi:

1. a)  S  b)  W  c)  K

2. a)  W  b)  K  c) S

3. a) S  b)  W  c) K

4. a) S   b)  K  c) W

5. a) K   b)  S  c) W

Zsumuj litery. Jeżeli masz najwięcej liter W, wówczas prawdopodobnie jesteś wzrokowcem. Jeżeli dominują litery S-słuchowcem, a K-kinestetykiem.

Oczywiście, test ten jest w dużej mierze uproszczony, ale z pewnością może on stanowić dla Ciebie małą wskazówkę na drodze do poszukiwania swojego stylu uczenia się. W internecie na pewno znajdziesz dokładniejsze pytania, który rozwieją wszystkie Twoje wątpliwości.

Skoro już wiesz, jaki jest Twój styl uczenia się, nadszedł czas, abyś wykorzystał nabytą wiedzę i zobaczył wskazówki, dzięki którym poprawisz efektywność swojej nauki!

Wzrokowiec:

1. Ucz się w pojedynkę i dbaj o to, aby Twoje miejsce pracy było ciche i estetyczne.

2. Twórz dużo notatek, stosuj kolorowe markery, rysuj czytelne schematy i tabele.

3. Oglądaj filmy edukacyjne, wyciągniesz z tego więcej korzyści niż pozostałe typy.

4. Używaj fiszek do nauki słówek i wzorów.

5. Jako wzrokowiec potrzebujesz więcej czasu by przemyśleć materiał, dlatego nigdy nie ucz się w pośpiechu i zawsze pozwól sobie dokładnie przeanalizować temat.

6. Siadaj na samym przodzie klasy i uważnie przyglądaj się nauczycielowi. Obserwuj jego mimikę i charakterystyczne gesty i próbuj w głowie łączyć je z materiałem. Jesteś wrażliwy na sygnały wizualne, więc wykorzysta to mądrze.

Słuchowiec:

1. Nie ucz się sam. Wybieraj naukę w zespole lub z przyjacielem.

2. Jeśli uczysz się w pojedynkę, wielokrotnie powtarzaj materiał, którego się uczysz, na głos. Powtarzając w myślach, nic nie osiągniesz.

3. Kiedy rozwiązujesz zagadki lub trudne zadania, na głos analizuj różne możliwości rozwiązań.

4. Zajmuj miejsce z boku lub tyłu klasy, aby nie dać się rozproszyć bodźcom wizualnym.

5. Chętnie pomagaj innym w nauce, nawet jeżeli sam nie jesteś pewien, czy wszystko rozumiesz. Proś innych, podczas nauki, aby zadawali Ci pytania.

6. Jeśli czegoś zapomnisz, na przykład na teście, zamknij oczy. Spróbuj usłyszeć odpowiedź. Jak najciszej staraj się układać skojarzenia, które poprowadzą Cię do odpowiedzi.

Kinestetyk:

1. Podczas nauki często zmieniaj typy zadań lub przedmioty, których się uczysz. Kiedy wykonasz zadanie z polskiego, zabierz się za przykład z matematyki. Bardziej od innych typów narażony jesteś na nudę. Rób też częste przerwy, ale krótkie przerwy.

2. Wykorzystuj pomoce naukowe. Kiedy uczysz się nazw kości, jeżeli masz taką możliwość, wykorzystaj do nauki szkielet i dotykaj odpowiednich struktur. Jeżeli musisz opanować geometrię przestrzenną, podczas rozwiązywania zadań weź do ręki modele odpowiednich figur i przyglądaj im się, aby lepiej zrozumieć treść.

3. Używaj fiszek.

4. Podczas nauki żuj gumę, obracaj kostkę rubika albo gryzmol. Niech Twoje ręce pozostaną w ruchu.

5. Korzystaj z aplikacji do nauki i gier.

6. Staraj się łączyć naukę z aktywnością fizyczną. Nagraj się na dyktafon i słuchaj tego nagrania podczas biegania w parku lub pobytu na siłowni. Czytając notatki, wędruj po pokoju. Czytaj podręcznik podczas spaceru w parku. Nie pozwól sobie na nudę!

 

Serwis www.liceumdubois.pl wykorzystuje tzw. pliki "cookies". Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.