Doradca zawodowy
Godziny przyjęć doradcy zawodowego
Dzień tygodnia | Godziny przyjęć |
Poniedziałek | – |
Wtorek | 8:30 – 11:30 / gabinet 2 piętro |
Środa | spotkania indywidualne / biblioteka szkolna |
Czwartek | |
Piątek |
Zadania doradcy zawodowego w I Liceum Ogólnokształcącym im. St. Dubois w Koszalinie
rok szkolny 2020/2021
- Organizacja spotkań (po dwie godz. lekcyjne, np. w trakcie godzin wychowawczych) we wszystkich klasach pierwszych. Celem spotkań jest: zapoznanie uczniów z zakresem działalności szkolnego doradcy zawodowego, poznanie przez ucznia własnych predyspozycji i zainteresowań, rozbudzenie świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej.
- Organizacja spotkań (po dwie godz. lekcyjne w trakcie godzin wychowawczych) we wszystkich klasach drugich. Celem spotkań jest: zapoznanie uczniów z zakresem działalności szkolnego doradcy zawodowego, wskazanie baz danych o zawodach, przygotowanie uczniów do: podejmowania decyzji, wyboru drogi zawodowej i edukacji.
- Organizacja spotkań (po jednej godz. lekcyjnej w trakcie godzin wychowawczych) we wszystkich klasach trzecich. Celem spotkań jest prezentacja nowych kierunków na polskich uczelniach, programów stypendialnych.
- Organizacja 2 wyjazdów na Targi Edukacyjne Szkół Wyższych (Gdańsk, Poznań).
- Organizacja aktualnej bazy danych na temat uczelni wyższych, gabloty.
- Organizacja spotkań uczniów klas drugich z przedstawicielami najlepszych uczelni w Polsce.
- Prowadzenie poradnictwa indywidualnego w określonych godzinach trzy razy w tygodniu (dyżury w gabinecie doradcy zawodowego)
- Organizacja kącika z informatorami na temat uczelni w gabinecie doradcy zawodowego.
- Współpraca z Urzędem Pracy mająca na celu stworzenie bazy danych, na temat aktualnego zapotrzebowania pracodawców na różnych specjalistów – szczególnie z wykształceniem wyższym i przewidywań na następnych kilka lat.
- Gromadzenie i udostępnianie informacji o: naborze uczelni, dniach otwartych, spotkaniach na stronie internetowej I LO.
- Współpraca przy organizacji wyjść uczniów do zakładów pracy w celu poznania specyfiki zawodów (np. Dzień Przedsiębiorczości).
Opracowała
mgr Grażyna Kordos- Parczewska
Wewnątrzszkolny Program Doradztwa Zawodowego I Liceum Ogólnokształcące im. St. Dubois w Koszalinie
rok szkolny 2020/2021
W programie doradztwa zawodowego wraz z doradcą zawodowym współuczestniczą:
1. wychowawcy klas
2. nauczyciele przedmiotów
3. przedstawiciele Rady Rodziców
4. przedstawiciele instytucji zewnętrznych zajmujących się doradztwem
Diagnoza
Realizacja zadań ujętych w Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego poprzedzona zostanie diagnozą stanu wyjściowego wiedzy i zapotrzebowania uczniów, rodziców i nauczycieli na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia oraz kariery zawodowej.
Cele ogólne:
- Pomaganie uczniom w trafnym wyborze zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz w określaniu własnych predyspozycji.
- Dostarczanie uczniom niezbędnych informacji do podjęcia trafnych wyborów zawodowych i określenia dalszej drogi kształcenia.
- Przygotowanie rodziców do efektywnego i twórczego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji zawodowych i dalszego kształcenia.
- Pomaganie nauczycielom w realizacji działań w obrębie ich przedmiotu mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia.
Cele szczegółowe:
A. I rok nauki
- Uczeń rozwija wiedzę o sobie samym.
- Uczeń potrafi dokonać samooceny.
- Uczeń potrafi zdiagnozować swoje zapotrzebowanie na informacje edukacyjne i zawodowe.
- Rodzice podejmują inicjatywę podniesienia umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi.
- Rodzice potrafią zdiagnozować swoje zapotrzebowanie na informacje edukacyjne i zawodowe.
- Nauczyciele znają źródła informacji możliwych do wykorzystania na swoim przedmiocie z zakresu samopoznania uczniów.
B. II rok nauki
- Uczeń rozwija dociekliwość poznawczą w zakresie znajomości grup zawodowych i specjalności. Poznaje zawody i miejsca pracy.
- Uczeń podejmuje inicjatywę poznania realiów rynku pracy.
- Uczeń potrafi zinterpretować w stosunku do siebie zdobyte informacje o rynku pracy.
- Uczeń zna sposoby radzenia sobie ze zmianami, rozwija umiejętności pozwalające na adaptację do zmieniających się warunków.
- Uczeń potrafi podejmować decyzję i zna konsekwencję własnych wyborów.
- Uczeń działa w zakresie poszukiwania indywidualnego rozwiązania edukacyjnego i zawodowego.
- Uczeń opracowuje indywidualny plan działania.
- Rodzice podejmują inicjatywę zdobycia informacji o zawodach i karierach adekwatnych dla swoich dzieci oraz wspólnego zaplanowania dalszej edukacji.
- Rodzice, uczniowie i nauczyciele znają instytucje wspierające młodzież w podejmowaniu decyzji zawodowych.
- Nauczyciele podejmują działania w obrębie swojego przedmiotu z zakresu doradztwa zawodowego.
C. III/IV rok nauki
- Uczeń podejmuje realizację zadań określonych w indywidualnym planie działania.
- Nauczyciele tworzą warunki sprzyjające wymianie informacji zawodowych między uczniami.
- Rodzice podejmują działania wspierające dzieci w realizacji indywidualnego planu działania.
- Nauczyciele monitorują losy zawodowe absolwentów
Do gabinetu zapraszam na wszystkich długich przerwach i w godzinach wyznaczonych (informacja na drzwiach gabinetu doradztwa)